Isnin, 26 April 2010

fakta menarik..


ni ada sesuatu fakta yang menarik yang hendak dikongsikan bersama. mungkin ramai orang sudah mengetahuinya..(http://www.kenrockwell.com)

"Caffeine is an addictive drug called 1,3,7-trimethylxanthine by scientists. It has the same effects and addictive qualities as its sister drug, cocaine. Coffee and cola products come from the same fields in Central America. Coca-Cola is named after the first four letters of cocaine."

patutla kebanyakan orang yang minum coca cola ni susah nak berhenti.(syukur, dah lebih setahun tak beli dan minum coca cola - sebab tak nak jadi penyumbang untuk kaum pemusnah)jihad-kerana ALLAH.
ramai kawan-kawan terdekat mengakui hakikat yang susah nak berhenti minum coca cola ni. ni cuma kajian rambang yang dibuat sendiri dan tidak diiktiraf oleh mana-mana pihak pun tapi rasanya ramai yang setuju. satu lagi contoh yang boleh menguatkan lagi fakta ini, mengapa kebanyakan orang boleh berhenti minum berkabonat yang lain dengan mudah dengan hanya mendengar satu keburukan sahaja. contohnya, ada seorang kenalan rapat, berhenti minum pepsi selepas mendengar khabar(dari e-mail) yang terdapat mayat dijumpai dalam tangki penyimpanan minuman ini disalah satu kilangnya(tak tahu pun kilang tu di negara mana). satu lagi contoh, berhenti membeli minuman berkabonat keluaran FnN setelah perkara yang sama berlaku dikilang itu. tak tahu dimana kebenaran dari dua contoh diatas. tapi apa yang mahu dijelaskan disini adalah betapa mudahnya untuk berhenti minum minuman berkabonat yang lain tetapi tidak untuk coca cola. fikirkanlah..

Tiada ulasan: